درمان زگیل تناسلی: اگر زگیل تناسلی باعث ناراحتی شما نشده باشد، ممکن است که احتیاج به هیچ نوع درمانی نداشته باشید. اما اگر نشانه‌هایی مثل سوزش و خارش و یا درد ظاهر شوند و یا شکل ظاهری دستگاه تناسلی برای فرد ایجاد مشکلات روحی کرده باشد، پزشک آنرا با استفاده از كرايو تراپي (فريز)دارو‌ها ویا جراحی برطرف می‌کند.

زگیل تناسلی یک بیماری مسری است که از طریق ویروسی به نام HPV و با آمیزش جنسی منتقل می شود. به دنبال ابتلا به این ویروس، زائده‌هایی در اطراف ناحیه ی تناسلی، مقعد و حتی دهان ایجاد می شود.

در سال 2006 سازمان بهداشت جهانی برای مبارزه با این بیماری فراخوان داد و یک سال پیش از همه گیری کویید 19 نیز دبیرکل سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد در صورت عدم مهار HPV، این ویروس تا سال 2030 افزایش 50 درصدی سرطان رحم را رقم می زند.

ویروس HPV و درمان زگیل تناسلی

از کجا بفهمیم مبتلا شده ایم؟

نشانه های زگیل تناسلی معمولا واضح و مشخص است در بسیاری از موارد خود فرد بیمار هم می تواند آن را تشخیص بدهد. هرچند تشخیص آن در مردان معمولا آسان تر است.

زائده های ایجاد شده شبیه تکه های کوچک کلم بوده و نسبت به لمس حساس هستند.این بافت ها گاه به صورت خوشه ای از زگیل و گاه نیز به صورت تکی به وجود می آیند.

بیشتر بدانید: درمان ناتوانی جنسی

علت ابتلا به زگیل تناسلی چیست؟

راه انتقال ویروس ایجادکننده زگیل تناسلی، پوست و مخاط یا همان پوشش مرطوب اعضای داخلی بدن است. در این میان هرگونه تماس جنسی می تواند این ویروس را انتقال بدهد.

بسته به نوع ایمنی بدن فرد بین چند هفته تا 3 ماه طول می کشد تا نشانه های ابتلا به زگیل تناسلی بروز پیدا کند با این حال در برخی از افراد ویروس بدون علامت پنهان می ماند و آنان بدون دانستن این موضوع ممکن است افراد دیگری را آلوده کنند.

در این دو مورد ویروس منتقل نمی شود

صحبت در مورد چنین بیماری ای ممکن است شما را به خیلی چیزها بدبین کند؛ در عین اینکه زگیل های پوستی از طریق دست دادن منتقل می شوند اما درباره زگیل تناسلی امکان چنین انتقالی وجود ندارد.

علاوه بر این اگرچه در مواردی نادر مشاهده شده است که ویروس ایجاد کننده این بیماری از طریق لباس زیر انتقال پیدا کرده، اما امکان انتقال این ویروس از طریق سرویس بهداشتی وجود ندارد.

زگیل تناسلی عاملی برای سرطان

در برخی موارد زائده‌ های زگیل تناسلی درون نواحی داخلی دستگاه تناسلی همچون واژن یا دهانه ی رحم به وجود می‌ آید.

بنابراین ویروس ایجاد کننده زگیل تناسلی یکی از علل اصلی ایجاد سرطان‌ دهانه رحم است به نحوی که بیش از 90 درصد موارد سرطان دهانه رحم با این ویروس ایجاد شده است.

سرطان دهانه رحم و اهمیت درمان زگیل تناسلی

انواع روش های پزشکی تشخیص زگیل تناسلی

همانطور که گفته شد در برخی موارد زگیل‌ تناسلی درون بدن فرد است و آثار خارجی ندارد. پزشک در چنین وضعیتی قسمت های پنهان و داخلی دستگاه تناسلی و مقعد را معاینه می کند.

پزشک بر حسب تشخیص خود ممکن است از روش هایی چون تست پاپ اسمیر و آزمایش خون استفاده کند که در ادامه به اختصار مورد اشاره قرار خواهد گرفت.

روش پاپ اسمیر

به جهت خطرات بالای ویروس ایجاد کننده زگیل تناسلی به همواره به زنان بالای 35 سال توصیه می شود که سالیانه این تست را انجام بدهند.

این روش با نمونه برداری از دیواره رحم، زگیل تناسلی و همچنین سایر عفونت های مرتبط با دستگاه تناسلی را می تواند شناسایی کند. بر اساس توصیه فعلی در بریتانیا زنان باید در طول عمر خود دوازده بار پاپ اسمیر انجام دهند.

تست هایی برای تشخیص زگیل تناسلی

روش مولکولی و Real Time PCR

علاوه بر روش پاپ اسمیر، روش مولکولی برای تشخیص ویروس HPV وجود دارد؛ یکی از راه های انجام این روش، ژنوتایپینگ است که ژن HPV مورد توالی یابی قرار گرفته و ابتلا یا عدم ابتلای فرد به زگیل تناسلی مشخص می شود.

همچنین برای تشخیص این ویروس، روش دیگری با نام Real Time PCR وجود دارد. در این روش ژن ویروس بیش از هزاران بار مورد تکثیر قرار می گیرد و نتایج حاصل از آن را روی دستگاه آنالیز می شود.

واکسن را دریابیم!

اگرچه زگیل تناسلی و ویروس HPV درمان ندارد اما بهترین راه تاکنون واکسیناسیون با واکسن گارداسیل بوده است. برخی کشورهای توسعه یافته همچون آمریکا توصیه می کنند که تمام خانم‌ های زیر ٢٦ سال واکسن اچ‌ پی‌ وی را تزریق کنند.

در ایران نیز توصیه شده است که این واکسن از 12 سالگی به دختران تزریق بشود.

واکسن گارداسیل در پیشگیری از زگیل تناسلی

5 روش درمان زگیل تناسلی

ویروس HPV تاکنون درمانی نداشته است و زگیل‌ تناسلی ناشی از ابتلا به این ویروس را با روش هایی همچون لیزر یا محلول‌های مخصوص می‌ سوزانند.

همچنین در بسیاری از مواقع این زگیل ها خود به خود از بین می‌ روند اما مسئله این است که ویروس عامل، در بدن باقی می‌ ماند و از بین نمی‌رود بلکه حتی گاهی عود می‌کند و در این بین انتقالش ادامه دارد.

درمان زگیل تناسلی با کرم آلدارا Aldara:

این کرم پوستی توانائی سیستم ایمنی بدن را برای جنگ با ویروس زگیل تناسلی افزایش چشمگیری می‌دهد. در زمانی که از این کرم استفاده می‌کنید از رابطه جنسی پرهیز کنید.

درمان زگیل تناسلی با پدوفیلین

Podophyllin و Podofilox: پدوفیلین یک رزین با پایه گیاهی است که بافت زگیل تناسلی را منهدم می‌کند. البته فقط بایستی که پزشک این محلول را به کار ببرد. پدوفیلوکس را شما در منزل می‌توانید به کار ببرید اما مراقب باشید که به پوست اطراف مالیده نشود که در این صورت ممکن است سبب آزردگی پوست شود.
مراقب باشید که هیچ وقت پدوفیلوکس را داخلی استعمال نکنید. بعلاوه مصرف این فرآورده حین بارداری توصیه نمی‌شود.
این ماده شیمیائی زگیل‌های تناسلی را می‌سوزاند. Trichloro Acetic Acid بایستی که همیشه توسط پزشک به کار برود. هیچ وقت سعی نکنید که زگیل‌های تناسلی را با داروهای غیر نسخه‌ای موجود در داروخانه‌ها بردارید چون ممکن است که سبب درد و ناراحتی بیشتری شوند.

درمان زگیل تناسلی  با جراحی

ممکن است که برای برداشت زگیل‌های بزرگ و یا مقاوم به درمان طبی ویا حین دوران بارداری استفاده شود.
فریز با نیتروژن مایع (کرایوتراپی): یکی از بهترین روشهای درمانی زگیل تناسلی است.

الکترو کوتریزاسیون

روش دیگری در درمان زگیل تناسلی است که اشکال آن دردناک بودن آن است.

لیزر

در موارد صعب العلاج بیماری ویا زگیل‌های وسیع تناسلی استفاده می‌شود.

کرایوتراپی زگیل تناسلی

یکی از روش های قطعی جهت از بین بردن و درمان انواع زگیل ها ؛ به خصوص زگیل های تناسلی، درمان با روش کرایو می باشد که با نام های سرما درمانی، کرایوتراپی ، فریز کردن و انجماد نیز ممکن است آن را شنیده باشید.

درمان زگیل تناسلی با روش کرایو در کلینیک یا مطب متخصص جراح عمومی انجام می شود. پس از بررسی های لازم توسط پزشک مربوطه، نیتروژن مایع در دما -196 درجه سانتی گراد یا دی اکسید کربن روی زگیل ها اعمال می شود.

دکتر برای کاهش حس درد بیمار از بی حسی موضعی استفاده کرده و زمان انجام کرایو شخص فقط کمی سرما روی پوست خود حس می کند. زمان تقریبی برای درمان با کرایو 20 دقیقه است.

در صورت زیاد بودن تعداد زگیل ها ممکن است که جلسات درمانی تا دو یا سه جلسه بکشد.

مزیت درمان با کرایو نسبت به روش های دارویی

به طور قطعی می توان گفت که درمان با کرایو از روش های متفرقه با سایر دارو یا پماد ها بهتر می باشد. مزایا این روش عبارتند از:

1. درمان در یک جلسه در کوتاه ترین زمان ممکن .
  2. امکان انتقال زگیل به سایر قسمت های بدن در این روش صفر است.
  3. درد بسیار کمی دارد و بیمار اذیت نمی شود.
  4. ظاهر پوست را حفظ کرده و جای زخم باقی نمی گذارد.
  5. به صورت کاملا سرپایی در کلینیک انجام می شود و نیازی به بستری شدن ندارد.

هزینه کرایوتراپی زگیل تناسلی (انجماد)

یکی از دلایلی که مردم به سمت پماد ها و روش های دارویی جذب می شوند، هزینه درمان زگیل با کرایو می باشد. درست که کمی هزینه بیشتری دارد ولی در عوض جواب آن قطعی است. جهت اطلاع از هزینه دقیق باید زائده ها حتما معاینه شوند و شرایط آنها سنجیده شود. در مواردی حتی ممکن است پزشک راه دیگری را برای درمان پیشنهاد کند.

قابل ذکر است در کلینیک دکتر محمدزاده واقع در  تهران  تمام امکانات از جمله اتاق عمل مجهز برای انجام کرایوتراپی و فریز کردن زگیل ها و دیگر اعمال درمانی زگیل تناسلی وجود دارد که مراجعین عزیز می توانند با خیال آسوده در محیطی سالم و امن برای درمان اقدام نمایند.

با عنایت به سالها تجربه دکتر سعید محمدزاده در راستای انجام درمان و انجام نمونه های موفق بسیاری، شما عزیزان می توانید با اطمینان و خیالی راحت به این مرکز مراجعه نمایند.

تزریق واکسن برای  پیشگیری و همچنین انجام درمان زگیل تناسلی در تهران ، توسط مربی ارشد وازکتومی و استاد دانشگاه، روشی مطمئن و بدون عوارض برای درمان می باشد که تعداد زیادی نمونه موفق را شامل شده است و همواره رضایت مراجعین در الویت کاری برای این مطب بوده و می باشد.